
Barns medvirkning i barnehagen – Når små stemmer teller
Hva betyr egentlig barns medvirkning?
Barns medvirkning handler om at barn skal få uttrykke sine tanker, meninger og følelser, og at disse skal tas på alvor. I barnehagesammenheng betyr det at barna skal få være med og påvirke sin egen hverdag. Dette handler ikke bare om hvilke leker man velger, men også om å bli hørt i større avgjørelser som angår dem.
I rammeplanen for barnehager (2017) står det tydelig at barna har rett til medvirkning. Det innebærer at barna skal få oppleve å bli sett og hørt, og at personalet skal legge til rette for at alle barn kan gi uttrykk for sitt syn. Medvirkning er med på å styrke barns selvfølelse og lære dem demokratiske prinsipper fra tidlig alder.
(Til bloggkategori: Barnehage.)
(Til bloggkategori: Småbarn 1-5 år.)
Hvordan legger barnehagen til rette for barns medvirkning?
I praksis handler barns medvirkning i barnehagen om mer enn å gi barna valg mellom to aktiviteter. Det krever lyttende voksne som tar barns perspektiv på alvor. Dette kan bety å følge barnas initiativ i lek, å tilpasse aktiviteter etter deres interesser, eller å la barn delta i planlegging og evaluering av hverdagen.
Barnehageansatte stiller åpne spørsmål, gir barna tid til å svare og justerer sitt pedagogiske arbeid ut fra barnas signaler og innspill. Dette kan også innebære å observere barnas kroppsspråk og lek for å fange opp hva de uttrykker – spesielt for de yngste barna, som kanskje ikke har utviklet språket fullt ut.
Eksempler på barns medvirkning i barnehagen
Barns medvirkning kan komme til uttrykk på mange ulike måter i barnehagen:
- Barna er med å bestemme hvor neste tur skal gå.
- Et tema som mange barn viser interesse for (f.eks. dinosaurer) blir utgangspunkt for flere aktiviteter i barnehagen.
- Under samlingsstund får barna foreslå hvilke sanger som skal synges.
- Barna får være med å lage regler for fellesaktiviteter eller grupperommet.
- Barna bidrar i valg av mat på turdag.
Disse eksemplene viser hvordan små valg gir barn erfaring med demokrati, ansvar og medbestemmelse.
Hvorfor er barns medvirkning i barnehagen viktig?
Å la barn få medvirke handler ikke om at de skal bestemme alt, men at de skal oppleve at deres meninger betyr noe. Når barnehagen tar barns medvirkning på alvor, blir barna tryggere på seg selv og sin plass i fellesskapet. De får øvelse i å argumentere, lytte og samarbeide – egenskaper som er viktige i både skole og samfunnsliv.
I følge rammeplanen skal personalet også vise respekt for barnas integritet og legge til rette for et miljø der de kan prøve, feile og utvikle seg. Medvirkning er dermed både en rettighet og en læringsprosess – og en viktig del av kvaliteten i barnehagens pedagogiske arbeid.
(Til bloggkategori: Barnehage.)